Ondernemersverhalen
Ondernemers

Joost van der Waal van Isoleerbewust isoleert Rotterdamse huizen met ecologische materialen

“De toekomst ligt in het inblazen van gewassen van de lokale boer”

Vroeger zwom hij als kind in Tropicana, nu huurt Joost van der Waal (40) van Isoleerbewust een ruimte in de kelder van het oude golfslagbad van BlueCity. Een typische BlueCitizen is hij naar eigen zeggen echter niet, want vaak is de ondernemer de hort op. Zijn business? Het isoleren van Rotterdamse huizen met ecologische materialen zoals houtvezel, vlas en hennep. Met slimme artikelen en video’s over de voordelen van, en de tips en tricks voor isoleren, brengt hij bovendien succesvol biobased materialen aan de man.

Na tien jaar als architect achter de computer gezeten te hebben, was het genoeg voor Joost van der Waal. “Tijdens een onderzoek naar biobased bouwen ontdekte ik dat je met ecologische materialen CO2 kunt opslaan. Vooral met natuurlijke isolatiematerialen kun je veel ecologische winst behalen. Dat moeten we doen, zei ik tegen mijn werkgever. Maar die wilde liever doorgaan met het ontwerpen van nieuwe architectuur.”

Joost besloot het heft in eigen handen te nemen en in zijn vrije tijd een eerste isolatieproject te beginnen. Na zes maanden zegde hij zijn kantoorbaan definitief op en startte zijn eigen onderneming Isoleerbewust.  “Dat was spannend, want ik wist nog weinig van isoleren af. Tot vier jaar geleden had ik nog nooit een huis geïsoleerd. Dat eerste project was nodig om te snappen wat je precies moet doen bij isoleren - en bij ecologisch isoleren in het bijzonder.”  

Ecologisch isoleren

Door het werken met natuurlijke vezels zoals hennep, vlas, stro, cellulose en houtvezel voegt Joost zich bij een kleine groep ecologisch isoleerders. Hoewel het gebruik van natuurlijke materialen voor het isoleren van huizen een eeuwenoude traditie is, is de hedendaagse beweging van ecologische isoleerders vrij nieuw. “In 1980 kwam het op in Duitsland. Pas de afgelopen jaren heeft het een vlucht genomen door verscherpte bouw- en milieuregels en meer interesse van particulieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.”

Het grote voordeel van ecologische isolatiematerialen is dat ze natuurlijk warmte- en vochtregulerend zijn, geen schadelijke stoffen bevatten en tijdens hun leven CO2 opslaan. Joost gebruikt verschillende materialen, maar de laatste tijd is houtvezel zijn favoriet. “Een afvalproduct van houtzagerijen in het Zwarte Woud in Duitsland. Dit houtvezel komt van duurzaam geteelde bomen, die in hun leven veel CO2 hebben opgenomen. Het materiaal heeft bovendien een hoge dichtheid waardoor houtvezelmatten in de winter warmte binnen houdt en in de zomer juist buiten. Dat levert het hele jaar door een lagere energierekening op!”

In de toekomst gewassen van de lokale boer

Op dit moment zijn de houtvezelmatten favoriet, maar de toekomst ligt volgens Joost in het inblazen van isolatiemateriaal. Op de markt zijn grote machines, waarmee ecologische materialen zoals houtvezel, stro, miscanthus (olifantengras) en cellulose (oude krantenknipsels) ingeblazen kunnen worden in holle constructies. “Daarmee kun je in hoog tempo grote ruimtes isoleren. Bij grote volumes kan de prijs van ecologisch isoleren zelfs voordeliger zijn dan isoleren met minerale materialen. Dat is heel interessant.”

Voor Joost, die zelf voornamelijk de huizen van particulieren isoleert, is zo’n machine nu nog een te grote investering. Maar in de toekomst hoopt hij er wel mee te kunnen werken. “Het mooie is dat je dan ook vezels van de lokale boer kunt inblazen zonder die te veel te moeten bewerken. Hoe tof zou dat zijn, als je in plaats van houtvezel uit Duitsland met bijvoorbeeld tarwestro van boer Piet werkt?”

They ask, you answer: het begin van een eigen online platform

Joost helpt mensen niet alleen in de praktijk bij het vinden van de juiste isolatie; dat doet hij ook op zijn website. Geïnspireerd door het boek They ask, you answer van Marcus Sheridan, is Joost begonnen met het schrijven van informatieve artikelen die goed scoren op Google. “Deze artikelen beantwoorden praktische vragen van mensen. Die zijn meestal niet eens gericht op isolatie, maar op een achterliggend probleem, zoals: waarom is het koud in huis?” Door algemene artikelen te schrijven over de voor-, maar ook de nadelen van verschillende isolatiematerialen trekt Joost veel websitebezoekers, die hij vervolgens warm kan maken voor het ecologische verhaal. “In een half jaar tijd ben ik van 100 naar 2500 bezoekers per maand gegaan.”  

Geïnspireerd door het boek They ask, you answer van Marcus Sheridan, is Joost begonnen met het schrijven van informatieve artikelen die goed scoren op Google.

Een netwerk van ecologisch isoleerders

Het zorgt ook voor een toestroom van isolatie-aanvragen, die vanuit heel het land komen. Omdat Joost zoveel mogelijk naar zijn projecten fietst, werkt hij zelf alleen in de regio Rotterdam. De andere verzoeken stuurt hij met liefde door naar collega’s. “Ik heb alle ecologisch isoleerders in Nederland op een kaart gezet, zodat ik een klus tegen een kleine commissie kan doorspelen naar een lokale verwerker. De meeste mensen in dit vak houden zich niet zo bezig met marketing,” lacht Joost, “dus het is leuk om ze op deze manier aan nieuwe klanten te kunnen helpen.”

En daar houdt het groeiende platform van Isoleerbewust niet bij op. Alle informatie, die hij als beginnend isoleerder zelf miste, bundelt Joost in een kopersgids en handige instructievideo's op Youtube. Voor soortgenoten - mensen die een carrièreswitch willen maken - heeft hij bovendien een cursus ecologisch isoleren ontwikkeld. Heeft hij dan eigenlijk nog wel tijd om zelf aan de slag te gaan? Met een lach: “Zo’n drie dagen per week sta ik in huizen om te isoleren, de andere dagen bouw ik verder aan het platform over ecologisch isoleren.”  

Deze winter er warm én ecologisch bijzitten? Check de website (of video’s) van Isoleerbewust

Fotograaf

Tekst

Jacqueline Fuijkschot

Marlon Velvis