Het Nieuwe Nassen

Rotterdam krijgt eigen broodje met een missie: het RotterBammetje!

08.04.25

Rotterdam heeft een eigen broodje, en daar hebben we als BlueCity met ons programma Het Nieuwe Nassen heel hard aan meegewerkt! Het RotterBammetje is een smaakvol, natuurinclusief en lokaal geproduceerd broodje dat met de seizoenen meebeweegt. Vandaag werd het eerste exemplaar op het Stadhuis van Rotterdam door chef Perry de Man uitgereikt aan het College van B&W. Wethouder Faouzi Achbar maakte deze smakelijke inval mogelijk in het kader van de Week van de Gezondheid. Rotterdamse iconen Diergaarde Blijdorp, Franciscus Ziekenhuis en Dudok happen als eersten toe en zetten het RotterBammetje op de menukaart.

Na Utrecht en Nijmegen sluit Rotterdam zich als derde regio aan bij het Broodje Natuurlijk-concept van MVO Nederland. Maar zoals het onze havenstad betaamt, doen we het hier net effe anders. In aanvulling op de drie basisprincipes die MVO Nederland hanteert – supersmaakvol, natuurlijk&lokaal en betaalbaar  – gooit Het Nieuwe Nassen daar haar eigen sausje over heen: seizoensgebonden en 100% plantaardig. Het ontwikkelen van de receptuur is in handen van Perry de Man en Pepijn Schmeink, Rotterdamse chefs en ambassadeurs van Het Nieuwe Nassen. Verwacht dus geen standaard broodje kaas of avocado toast, maar krachtige smaken en een naam die je bijblijft. 

RotterBammetje van dit seizoen: ‘Naar de Kroten’

foto: Jacqueline Fuijkschot

Het RotterBammetje verandert met de seizoenen mee – net als de oogst van de boeren. Het eerste broodje, ‘Naar de Kroten’, bestaat uit een boeren  boterham van volkoren graan uit het Buijtenland van Rhoon gebakken door Meesterbakker Uljee), hummus van kroten van Landzicht Biologisch en gele erwten van Klompe Landbouw verwerkt door Lazy Foods, met een pittige jalapeñosaus (van Van Gelder), curried kraut (van Basic Theory) en erwten cress (uit Daphne’s Moestuin). De belangrijkste ingrediënten komen van boeren en producenten uit de regio Rotterdam.

Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief creëert vraag naar lokaal en natuurinclusief

Het RotterBammetje is de eerste actie van Het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief, waarin BlueCity, Rotterdam de boer op!, Tuin van Holland (Provincie Zuid-Holland), MVO Nederland en diverse boeren en inkopers in regio Zuid-Holland de handen ineenslaan. Het doel? Het structureel vergroten van de vraag naar lokaal en natuurinclusief geteelde gewassen die biodiversiteit en bodemgezondheid versterken.

Jeanette Verdonk, programmamanager Het Nieuwe Nassen: “Versterking en opschaling van Het Nieuwe Nassen heeft enorm potentieel om de afzet van boeren die met hart voor natuur en milieu werken in Rotterdam en omgeving te vergroten. Toename van de vraag naar deze producten is wat ons betreft dé manier om de landbouw te positioneren als een oplossing voor natuur- en milieuproblematiek.”

“Het RotterBammertje laat zien hoe je met de kracht van samenwerking duurzame landbouw, lokale producten en smaak samenbrengt," zegt Gerard Teuling, sectormanager agrifood bij MVO Nederland. "Vanuit MVO Nederland dragen we zo bij aan biodiversiteitsherstel. Onze rol in de samenwerking binnen het Nieuwe Nassen Inkoperscollectief is het verbinden van duurzame vraag en aanbod – en het RotterBammetje is daar een tastbaar én smaakvol voorbeeld van.”

Rotterdamse horeca het RotterBammetje op de kaart dankzij samenwerking met Lokalist en Bidfood

Het RotterBammetje is door horeca en foodservice vanaf 22 april te bestellen via Lokalist. Op korte termijn ook via Bidfood. Diergaarde Blijdorp, ziekenhuis Franciscus Gasthuis en restaurant Dudok, actieve leden van Het Nieuwe Nassen-netwerk, zetten het RotterBammetje binnenkort op hun menukaart. Dat is mogelijk dankzij goede afspraken met hun vaste leverancier Bidfood.

“Dit onderstreept het belang van een sterke keten,” zegt Robert-Jan Piek van ‘Rotterdam de Boer Op!’. “Hoe beter we logistiek en verwerking regelen, hoe makkelijker horeca kan kiezen voor lokaal en natuurinclusief. Ons doel was dat het RotterBammetje moeiteloos te bestellen is via korte keten dienstverlener Lokalist maar ook via groothandels als Bidfood, waar veel grote horecabedrijven hun vaste inkoop doen – en daar is nu een enorme stap in gezet! Deze samenwerking met Lokalist en Bidfood gaat ons enorm helpen om lokale en natuurinclusieve producten breed toegankelijk te maken.”

"Ik doe mee met het RotterBammetje omdat goed en eerlijk eten niet alleen voor de stad, maar ook in het ziekenhuis een verschil maakt," zegt Raymond Vos, afdelingsmanager Eten & Drinken bij Franciscus. "In het ziekenhuis zetten we in op smaakvolle, duurzame en voedzame maaltijden die bijdragen aan herstel en welzijn. Net als het RotterBammetje dat puur, krachtig, smakelijk en met aandacht voor mens, dier en bodem is."

Waar te proeven?

Het RotterBammetje is in de Week van de Gezondheid te proeven op verschillende evenementen:  het Voedselfeest op woensdag 9 april van de Provincie Zuid-Holland, het Biodiversiteitssymposium op vrijdag 11 april in Ahoy en de Marathon Rotterdam Walk op zaterdag 12 april, waar deelnemers het broodje aangeboden krijgen door Gemeente Rotterdam, Team Gezondheid.

Meer informatie en kennismaken?

Neem contact op met Jeanette via hetnieuwenassen@bluecity.nl.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren en de gebruikerservaring te verbeteren. Privacy Policy